Negociatorii Uniunii Europene au ajuns duminică la un acord politic pentru a reforma piaţa de carbon a UE
Negociatorii Uniunii Europene au ajuns duminică la un acord politic pentru a reforma piaţa de carbon, reducând mai rapid emisiile generate de încălzirea planetei şi impunând noi costuri pentru emisiile de dioxid de carbon ale combustibililor utilizaţi în transportul rutier şi clădiri, începând cu 2027, transmite Reuters.
Piaţa carbonului din UE cere ca aproximativ 10.000 de centrale şi fabrici să cumpere permise pentru CO2 atunci când poluează – un sistem esenţial pentru îndeplinirea obiectivului UE de a-şi reduce emisiile nete cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990.
Conform acordului convenit de negociatorii din ţările UE şi Parlamentul European, piaţa de carbon din UE va fi reformată pentru a reduce emisiile cu 62% faţă de nivelurile din 2005, până în 2030.
Planul presupune eliminarea a 90 de milioane de autorizaţii pentru CO2 din sistem în 2024, 27 de milioane în 2026 şi reducerea ratei cu care plafonul permiselor pentru CO2 din sistem scade la 4,3% în perioada 2024-2027 şi 4,4% în perioada 2028-2030.
„Începând cu 2027, este momentul critic. Toată lumea trebuie să reducă emisiile până atunci sau va trebui să plătească mult”, a declarat negociatorul principal al Parlamentului European, Peter Liese, adăugând că speră că acest termen limită apropiat va încuraja investiţiile în energia verde.
În perioada 2026-2034, UE va elimina treptat permisele gratuite pentru CO2 pe care le oferă în prezent industriilor pentru a le proteja de concurenţa străină.
Aceste permise vor fi anulate pe măsură ce UE introduce un tarif pentru carbon la graniţă, conceput pentru a împiedica firmele interne să fie devansate de concurenţii din străinătate.
După 30 de ore de discuţii care au început vineri, UE a fost, de asemenea, de acord să lanseze în 2027 o nouă piaţă a carbonului care să acopere furnizorii de combustibili care emit CO2 utilizaţi în maşini şi clădiri.
După ce legislatorii UE s-au opus includerii gospodăriilor în sistem, negociatorii au convenit mai multe măsuri pentru a proteja cetăţenii de preţurile ridicate ale CO2.
Dacă preţurile combustibililor sunt la fel de ridicate în 2027 ca şi astăzi, ilansarea noii pieţe a carbonului ar fi amânată până în 2028.
Dacă preţul CO2 va atinge 45 de euro, atunci vor fi eliberate pe piaţă permise suplimentare pentru CO2 pentru a încerca să atenueze preţurile.
Preţul permiselor de carbon din UE a crescut vertiginos în ultimii ani, stimulat de aşteptarea că obiectivele UE mai stricte de emisii ar reduce furnizarea de permise pentru CO2 în cadrul schemei.
Preţul de referinţă al carbonului din UE a încheiat vineri tranzacţionarea la aproximativ 84 de euro pe tonă de CO2, de aproximativ zece ori mai mare decât valoarea de acum cinci ani.
UE va lansa, de asemenea, un fond de 86,7 miliarde de euro pentru a ajuta consumatorii şi întreprinderile mici să facă faţă costurilor cu CO2 şi să investească în renovarea clădirilor care economisesc energie sau în vehicule electrice – finanţate parţial din veniturile de pe noua piaţă a CO2 din UE şi parţial de guvernele naţionale.
Acordul provizoriu trebuie să fie adoptat în mod oficial de către Parlamentul European şi Consiliul European.