DREPTATE SOCIALĂ

„Ne doare că deasupra sa / Pământul ține-o lume rea!”

Social

ÎNTÂLNIRE DE GRADUL TREI ÎNTRE SINDICALIȘTI ȘI DELEGAȚIA FMI, VINERI, 29 SEPTEMBRIE 2023

SINDICATUL CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE (SCMD)

– Dare de seamă către membrii SCMD/CNSC și ai Federației Naționale a Muncii (FNM) –

Vineri, 29 septembrie a.c., delegații marilor confederații sindicale (CSN Meridian, Cartel Alfa, CSDR, BNS și CNSRL Frăția) au dat curs invitației misiunii FMI condusă de dl. Jan Kees Matijn, de a participa la dezbateri pe tema crizei economico-financiare a României, a legislației muncii și a perspectivelor, în condițiile declanșării unei politici de austeritate fără precedent.

Discuțiile au început la orele 13:30, la sediul Biroului FMI din București (str. Halelor, nr. 7, et. 2) și s-au prelungit mult peste ora prevăzută. Și aceasta, deoarece, pornind de la realitatea necoafată, în dezacord cu actuala politică de aruncare a crizei provocate, exclusiv pe umerii patronatelor românești, ai salariaților și pensionarilor, sindicaliștii au venit cu soluții-propuneri, inclusiv în ceea ce privește recomandările reale și nu cele inventate propagandistic ale CE, NATO, Băncii Mondiale și FMI, care să fie prezentate în raportul constatator, Guvernului României.

Ca președinte al SCMD, purtător de cuvânt al CNSC și președinte executiv al FNM, am participat în delegația CSN Meridian, alături de domnii Maxim Gabriel-Rodrigo, vicepreședinte al Confederației (mandatat de dl. președinte Ion Popescu) și președinte al FSTFR și Fornea Dumitru, secretar general.

În ceea ce ne privește pe noi, SCMD/CNSC și FNM, m-am prezentat la discuții cu comunicatele de presă ale misiunilor FMI din România, cu începere din 2005, subliniind că recomandările FMI de acum 18 ani sunt valabile și astăzi, cu atât mai mult cu cât situația s-a agravat datorită proastelor guvernări: 1. „Politicile publice” încă nu sunt puse „în acord cu cerințele unei economii europene moderne, cu inflație redusă”; 2. Încă nu există „competitivitate reala” și „dezechilibrele macroeconomice” încă sunt „în creștere”; 3. „Serviciile de Sănătate și Învățământ se deteriorează” în continuare; 4. „Decalajele în infrastructura materială se adâncesc”; 5. „Creșterea economică și a productivității” încă „se încetinesc”, dar și „rapida expansiune a cererii impulsionată de consum” a dispărut din cauza pauperizării sistematice a populației; 6. Balanța comercială este catastrofală, „ritmul de creștere al importurilor” depășindu-l înspăimântător „pe cel al exporturilor”, din cauza lipsei de investiții și distrugerii sistematice a întreprinderilor românești producătoare, protejării concurenței neloiale a marilor companii transnaționale și a intereselor străine, politicii la fel de neloiale a băncilor etc.

Ca primă soluție a ieșirii din criză, am solicitat respectarea recomandărilor CE de impozitare a profiturilor marilor companii acolo unde s-au produs, adică în România, și în aceleași procente ca în statele Europei Occidentale. Cu amendamentul ca aceste companii declarând „profit 0”, impozitul să se axeze pe cifra de afaceri de miliarde pe care o au.

Am acuzat Guvernul că supraimpozitează, direct sau mascat, doar munca, soluțiile sale fiind aruncarea în șomaj a zeci de mii de angajați, tăierea salariilor direct, sau prin scăderea funcțiilor, deci prin încălcarea contractelor de angajare (colective sau individuale) și, de asemenea, prin suprataxarea și impozitarea pensiilor, atât civile cât și militare, prin așa-zisa „recalculare”, adică prin legi neconstituționale aplicate retroactiv, cu denunțarea unilaterală și retroactivă a contractelor de muncă îndeplinite cu ani în urmă de civili și a celor de prestare a activității, de către actualii rezerviști.

Am denunțat minciuna privind scăderea șomajului, arătând că peste 6 milioane de potențiali șomeri ai României, adică peste jumătate din forța de muncă specializată, au emigrat în toate statele lumii, iar colegii din celelalte confederații au completat că sunt raportați oficial doar șomerii care beneficiază de ajutor de șomaj, nu și cei care nu mai beneficiază de el și care sunt de 10-12 ori mai mulți.

Am subliniat că tinerii de peste 16 ani, cu studii liceale neterminate sau terminate, ca și cei supraspecializați, pleacă imediat în străinătate, deși, doar pe București și Ilfov, Agenția Municipală de Ocupare a Forței de Munca scoate lunar, la ofertă circa 10.000 locuri de muncă, la stat și în privat, de la lucrători la spații verzi la directori de întreprindere, și organizează patru târguri de joburi anual. De ce pleacă tinerii? Din cauza politicii salariale dezastruoase, guvernul anunțând acum creșterea salariului BRUT de la 3000 Lei (circa 600 EUR) la 3300 Lei (circa 660 EUR), ceea ce duce la un salariu NET crescut de la circa 376 EUR la circa 393 EUR. Acesta este și motivul pentru care, în plin război la granița estică a României și a NATO, nu mai avem candidați la școlile militare și de poliție, avem un deficit de aproape 40% efective militari și agenți, tinerii păcăliți propagandistic, să se înroleze, plecând prin demisie.

La pensii situația este și mai gravă, cele civile fiind amestecate nejustificat, dar propagandistic, în discursurile politicienilor și ale teleaștilor, cu ajutoarele sociale, ajutoarele de șomaj, indemnizațiile de merit și rentele viagere, inventându-se o așa-zisă „pensie minimă” de circa 1200 lei (240 EUR), pentru nemuncă, această indemnizație socială fiind, în sute de cazuri, mai mare decât pensiile militare care înregistrează circa 60.000 pensii reale (la MApN și MAI), variind între 100 EUR și 500 EUR în BRUT.

De teama exploziei sociale, la 7-8 ani, se votează și se promulgă legi ale salarizării care nu se aplică niciodată (ex. Legea nr. 284/2010 și Legea nr. 153/2017), sau legi ale pensiilor civile, care nu se aplică, de asemenea (ex. Legea nr. 127/2019), totul sub incidența minciunilor numite „contributivitate”, „punct de pensie”, „punct de referință”, „repararea inechităților”, „etapizare” etc., și legi ale pensiilor militare de stat (ex. Legea nr. 223/2015), distruse chiar înainte de aplicare, neconstituțional, prin OUG-uri! Unde sunt principiile predictibilității, neretroactivității legii, inviolabilității dreptului de proprietate ș.a.m.d.? Soluția pe care trebuie să o propună FMI-ul Guvernului ar fi următoarea: Dacă se dorește redresarea economică, fie și doar prin consum, în condițiile în care prețurile la utilități, alimente, medicamente, sunt, în România, egale sau mai mari decât în toate statele occidentale, atunci și salariile și pensiile civile ale românilor trebuie să fie egale cu cele din statele UE (în echivalent euro), pentru că suntem țară membră UE din 2007! Iar soldele și pensiile militarilor și polițiștilor trebuie să fie egale cu cele ale omologilor din statele membre NATO, pentru că suntem nu numai o țară membră NATO din 2004, dar și cea mai expusă extinderii conflictului din Ucraina! Cu atât mai mult cu cât, în ciuda prostiilor pe care le debitează premierul, pensiile militare, pentru care contribuie integral militarii și polițiștii în activitate, revin, în cadrul procentelor destinate Apărării, din Bugetul militar de asigurări sociale și nu au nici o legătură, cu Bugetul de asigurări sociale al civililor, cu Casa lor Națională de Pensii, cu rectificările bugetare, cu procentul de 9,4% din PIB prevăzut în PNRR, cu PNRR-ul însuși și cu așa-zisele „pensii speciale” (toate civile), în rândul cărora sunt incluse strict propagandistic, pentru a camufla cumpărarea magistraților care au ajuns să fie deasupra Parlamentului, Guvernului, Președintelui și Constituției. Refuzul de a scoate pensiile militare din PNRR și din proiectul legislativ de recalculare al așa-ziselor „pensii speciale” constituie un motiv în plus de a declara că politica salarială și de pensii este astăzi, în România, distructivă, anti-UE și anti-NATO.

Dacă FMI își păstrează poziția din 2010, recomandând constant ieșirea din recesiune, nu prin șomaj, tăieri directe sau mascate de salarii și pensii („curbe de sacrificiu”), ci „pe calea indirectă”, adică prin investiții în producție, atunci să se aibă în vedere următoarele:

  1. În 1990, România deținea locul 2 în lume la exportul de utilaj petrolier și locul 4 la exportul de armament, muniție și tehnică militară. Astăzi am putea îndeplini cerințele FMI doar investind în industria energetică, în complexele noastre energetice aduse astăzi în pragul falimentului și în industria de apărare, care, de la 246.000 de lucrători specializați, a rămas astăzi cu circa 9.000, șeful Armatei declarând că nu-l interesează producția noastră de armament.
  2. În 1990 aveam un sistem energetic integrat, care deservea, la nevoie, și Iugoslavia, și Ungaria, și Bulgaria, și RSS Ucraineană, și RSS Moldovenească: termocentrale, hidrocentrale, centrala nucleară. Astăzi, când țări ca Germania, Polonia și Ungaria și-au dezvoltat producția de cărbune, redeschizând vechile mine, noi închidem minele și termocentralele, începem să distrugem sau să vindem hidrocentralele, dăm pe nimic propriul petrol din interior și din Marea Neagră și, de asemenea, propriul gaz, pe care îl recumpărăm la licitație, la Viena, pe prețuri exorbitante. De unde bani pentru relansarea economică, mai ales când, distrugându-ne propria industrie energetică, acceptăm să devenim, pe miliarde pe care nu le avem, un experiment, sau un cobai, prin implementarea de microcentrale nucleare, nicăieri în lume în funcțiune și care ne pot distruge jumătate din populația rămasă?

Sindicatele din FNM nu sunt de acord, cer relansarea producției de cărbune și a termocentralelor, ca în Germania, stoparea proiectului minicentralelor nucleare și declară că vor lupta și în justiție, și în stradă, până la capăt. Sindicatul rezerviștilor, sindicatele polițiștilor, celelalte structuri sindicale din CSN Meridian și, la nevoie, din toate confederațiile, le vom sprijini!

În ceea ce privește dotarea, înzestrarea și instruirea structurilor din SAOPSN, propunem renunțarea la achiziționarea, la preț de trufanda, a tehnicii învechite și păguboase din depozitele occidentale ale Războiului Rece, pe care oricum doar o plătim, dar nu o vedem, pentru că se duce în Ucraina, în cadrul suportului de 3,7% din PIB pe care-l oferă România acesteia, sau este nefuncțională în condițiile noastre de teren și mediu (tancurile Abrams, Leopard, avioanele F16, rachetele Patriot etc.), ori este net inferioară față de produsele românești (ex.: transportoarele Piranha față de SAUR 2). Propunem reinvestirea, în interesul României, Ucrainei și al NATO, în industria de profil românească și cheltuirea banilor pentru instruirea profesionistă reală a militarilor și polițiștilor noștri, ținând cont de faptul că întreținerea unui militar român ne costă pe zi de 17 ori mai puțin decât cea a unui militar străin, NATO, pe teritoriul României (ex.: 34 lei norma de hrană/zi pentru un militar român și 525 lei/zi, pentru unul francez, italian, spaniol etc.). Cât privește trecerea în rezervă, să fie ca în NATO: după un contract de 20 de ani, pentru că domnul Martijn nu cred că se poate vedea nici pe dânsul, nici pe mine, atacând la baionetă, la 65 de ani, luptătorii Wagner, pilotând avioane, fie și F16, împotriva Suhoi-urilor lui Putin, ori sărind garduri, în urmărirea unor teroriști sau dealeri de droguri de 18-20 de ani. Cât despre avioanele F35, pe care ne pregătim să dăm iarăși miliarde pe care nu le avem, știe dl. Martijn câți ani de pregătire intensă, cu costuri apreciabile, sunt necesari pentru formarea unui pilot apt de luptă? Minim 5 ani! Iar ca să-l opui piloților lui Putin, îți mai trebuie niște ani de pregătire în condiții de luptă.

Am solicitat, așadar, d-lui Jan Kees Martijn și echipei FMI să aibă curajul predecesorului domniilor lor din 2012, dl. Gullermo Tolosa, de a nega public, dar și în concluziile prezentate Guvernului României, că FMI ar susține dezastruoasa politică a „curbelor de sacrificiu” și că, în acord cu declarațiile reale ale Băncii Mondiale, CE și NATO, economiștii experți ai FMI insista să mergem pe „calea indirectă”, singura în măsură să aducă, economico-financiar, România în rândul statelor dezvoltate europene. Investiții în industria energetică, investiții în pregătirea, dotarea, instruirea, militarilor și polițiștilor, dar și respectarea prevederilor din Tratatul de Aderare la NATO în ceea ce privește salarizarea lor și pensiile rezerviștilor. În plus, în acord cu celelalte confederații, am cerut și măsuri compensatorii sau protecționiste pentru agricultorii și transportatorii români, ca și pentru patronatele din România, activitatea acestora ținând de domeniul strategic în caz de război, deoarece suntem falimentați de avalanșa grâului american produs prin modificare genetică în Ucraina, de politica dezastruoasă a băncilor străine în România, de cererile abuzive ale CE de cumpărare a milioane de doze de vaccinuri inutile, inclusiv de cererile de ajutor ale Comisiei pentru acoperirea găurii de 19 miliarde de euro, datorie a d-nei. Von der Leyen față de companiile producătoare și de ordinul de a strânge bani pentru viitoarea „pandemie”, aflată încă în faza de pregătire, adică de laborator.

Au mai fost și alte recomandări și propuneri pe care „misionarii” FMI și le-au notat și sperăm să fie regăsite și în recomandările făcute Guvernului. Pentru că politicienii noștri, întotdeauna orbi și surzi la propunerile a sute de academicieni români și ale miilor de specialiști, intră în trepidație de emoție și execută cu exces de zel tot ceea ce vine de la sergent american, un contabil de la Bruxelles sau un portar de la Berlin!

Delegațiile confederațiilor s-au completat reciproc, justificând respingerea unanimă a inițiativelor politicii de austeritate, ale unei clase politice impostoare, care ține să se sinucidă, sau este manipulata profesionist spre sinucidere politică, în perspectiva apropiatelor alegeri!

 

Honor et patria! Vae victis!

Col (r) Mircea Dogaru
Președintele SCMD și
Președinte Executiv al FNM
În cadrul CSN Meridian

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *